SRAM Force AXS DUB vevparti. Här i utförande med singelklinga för Racer, Gravel och Cyclocross.
DUB är SRAM's senaste standard på vevaxeln. DUB är framtaget för att göra det lättare för oss konsumenter i djungeln med olika vevlager och ramstandarder.
Tanken är att DUB ska ersätta BB30 och GXP vevpartierna som SRAM tillverkat tidigare.
DUB är både vridstyvare än GXP (24mm axel) och lättare än BB30 (30mm axel).
Detta har man åstadkommit genom att göra en axel som är 28,99mm i diameter.
SRAM har kommit fram till att 28.99mm är den perfekta storleken på axeln för låg vikt och hög vridstyvhet.
En annan fördel är att med den lite tunnare axeln så blir det mer utrymme för lager.
SRAM har nu lager för DUB och t.ex BB86 och BB92 ramar. Något SRAM inte gjort tidigare då man tyckt att man fått kompromissa för mycket med lagerstorleken.
Mer info om SRAM's AXS utväxlingar klicka här >>
DUB är SRAM's senaste standard på vevaxeln. DUB är framtaget för att göra det lättare för oss konsumenter i djungeln med olika vevlager och ramstandarder.
Tanken är att DUB ska ersätta BB30 och GXP vevpartierna som SRAM tillverkat tidigare.
DUB är både vridstyvare än GXP (24mm axel) och lättare än BB30 (30mm axel).
Detta har man åstadkommit genom att göra en axel som är 28,99mm i diameter.
SRAM har kommit fram till att 28.99mm är den perfekta storleken på axeln för låg vikt och hög vridstyvhet.
En annan fördel är att med den lite tunnare axeln så blir det mer utrymme för lager.
SRAM har nu lager för DUB och t.ex BB86 och BB92 ramar. Något SRAM inte gjort tidigare då man tyckt att man fått kompromissa för mycket med lagerstorleken.
Mer info om SRAM's AXS utväxlingar klicka här >>